Kronstork: Antologi 2010

På mange måder stritter Antologi 2010, som så mange andre antologier. Forfatterne er ikke en homogen gruppe. Men den er godt sat sammen, godt kurateret af Helle Eeg og Lars-Emil Woetmann og de har haft et fantastisk materiale at arbejde med. Og derfor virker den på mange måde så komplet og sammenhængende alligevel.

I forordet kipper redaktionen på hatten for antologierne i det forrige århundrede og det er ikke for meget at drage paralleller til “Eksempler 1968”. Mange af de forfattere jeg læser i Antologien er så hamrende dygtige og de vil også om 10, 20 og 50 år blive læst på samme måde som forfatterne i “Eksempler”.

“Flyt jeg, forbilleder / I har stillet jer der hvor jeg skulle stå” ~Theis Ørntoft.

Lars Bukdahl kommenterede udgivelsen i Weekendavisen og spørger på sin blog, hvorfor Antologien bestod af nyt materiale fra forfatterne i stedet for at lave en samling af deres bedste. Men hvad nu hvis det er deres bedste tekster? For mig er forfatterne i sig selv et opsamlingsheat. Og deres antal værker taget i betragtning er det måske meget naturligt at fortsætte skriften i stedet for at dvæle?

“Jeg bevæger mig i et spejl, der ikke vil tage ende.” ~Zoltan Ará

Tue Andersen Nexø fremhæver i Information de kvindelige bidrag med trodsige kroppe og begær. Men jeg må indrømme, at jeg læser noget andet. Det er ikke selve den seksuelle akt, der er mest interessant. Er det ikke langt mere et spørgsmål om en identitet, der naturligt favner livets tilværelse; mødet med sig selv og andre?

“(…) nå, men herren tyggede på tyggegummi, og jeg kom til at tænke på, om mit savl mon stadig figurerede i hans system, hvor længe man i det hele taget kan forvente der går, før fremmede kropsvæsker er endeligt udskilt, om de løber lige igennem, eller om de blandes med det, der var i forvejen (…)” ~Asta Olivia Nordenhof

I virkeligheden har jeg lyst til at citere nærmest samtlige bidragsydere fra Antologien. Det gør jeg ikke. Men her et par linjer fra Sigurd Buch Kristensen:

Jeg læser sabotage (fra 2010) af Janus
Kodal, hvor sætningen, En sol der gør
alt omkring sig okkult, bliver ved med at jage
gennem min krop, som en fisk i havet, ja-
ger føde, ikke i, men gennem et massivt,
totalt eller fuldstændigt uoverskueligt felt.
Forbindelserne mellem tanke og krop
synes uendelige.

Antologi 2010 er netop kommet i andet oplag og kan bestilles på Kronstorks hjemmeside for 150 kroner. Min varmeste anbefaling.

Disclaimer: Jeg drikker øl med den ene redaktør og kender flere af bidragsydere privat.

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

3 meninger om “Kronstork: Antologi 2010”

  1. Grineren disclaimer, men den er vel desværre også nødvendig. Min disclaimer er at jeg er bidragyder til bogen og også kender nogle af de andre involverede perifert. 🙂

    Jeg synes at bogens forfattere er for unge og upcoming, til at det giver mening at se tilbage på de bedste tekster allerede. De findes sikkert ikke endnu.

    Postulatet i Information om at unge kvindelige forfattere i dag skriver meget om sex og begær virker mere som et journalist-meme end en læsning – det er dukket op flere andre steder, og jeg synes overhovedet ikke der er belæg for at tillægge det kvindelige forfattere især – hvis der er belæg for det overhovedet. Men måske memet er udtryk for at seksualiteten er en mere naturlig, inkorporeret del af skriften nu end f.eks. for ti år siden (og at man så skal have klemt noget med kvinder ind i det, fordi det er på mode).

    Jeg føler lidt at mit bidrag er blevet tiet ihjel, og jeg har en teori om hvorfor det virker så uinteressant (eller ikke-eksisterende) på anmelderne, men det undrer mig alligevel lidt. Jeg har dog ikke fået taget mig sammen til at sætte mig ned og se om det samme er sket med andre bidrag, så indtil videre står det bare som en egoistisk og usaglig betragtning.

    Til gengæld er jeg glad for at se Theis Ørntofts bidrag citeret – det er virkelig lækkert og med mange gode one-liners. Og ja, alle dine citater er jo fede – Asta Olivia Nordenhofs bidrag er nok det der blev i mit hoved i længst tid i mest afrundet form ud over Theis’.

    Og for at gentage mig selv, så synes jeg at bogen er helt vildt flot. Min kusine har desuden konstateret at hvis man ser på bagsiden ligesom med de der 3D-mønster-ting, kan man se en plys-pony. True story.

    1. Jeg har også hørt det foreslået, at det ud fra et gammelt verdensbillede er mere virkningsfuldt og chokerende, når en kvinde inddrager sex i sin skrift. Men den forestilling er forhåbentlig snart passé.

      Umiddelbart synes jeg dit bidrag er for forklarende, pædagogisk nærmest, hvilket ikke giver plads til læseren.

      1. Den forsvinder forhåbentlig sammen med den ide at hvis man er kvinde, skriver man automatisk kvindelitteratur…

        “Umiddelbart synes jeg dit bidrag er for forklarende, pædagogisk nærmest, hvilket ikke giver plads til læseren.”

        Det passer godt med min teori. 🙂

Skriv et svar

