Tyvende note fra mit arbejdsbord (læsehastighed)

En af de sjoveste ting ved at arbejde sammen med andre er, at tingene forandre sig som tingene skrider frem. Siden foråret har Weltscherz været åbent for nye ideer (yes, send manuskript inklusiv ide til udgivelse), og den kommende udgivelse er et eksempel på, at ideerne nemmere opstår, når man går i gang og er i dialog omkring udgivelsen.

Marie Melchiorsen kontaktede mig før sommerferien med en ide, som nu udmunder i udgivelsen ‘Basalt’. Hendes værk var stort set færdigt, jeg pegede på nogle småting og hun brugte anden redaktionel sparring til at færdiggøre digtet.

Digtet udkommer på 40 håndklippede ark, hvorpå enkeltlinjer og brudstykker er klippet ud og limet (og enkelte steder foldet et par gange og tapet) fast. Hvid på hvid, papir limet på papir. Når jeg har talt med Marie har hun (blandt andre ting) fremhævet ideen om arkenes struktur via tape, folder og striber af papir, der er limet fast.

På lørdag kan du komme og samle dit eget eksemplar af udgivelsen gratis og i pressemeddelelsen som Weltscherz har udsendt skriver vi:

Samlingsprocessen minder om en geologisk felt-undersøgelse af de størknede magma-lag. Man klipper hver sætning forsigtigt ud og sætter den nænsomt op på et ark til senere nærstudier.

Seriøst, læsningen har mange ansigter. Og det er netop ideen med at folk selv samler deres eksemplar, som vi ikke oprindeligt havde tænkt ind. Men det at sidde med arkene og sætte det hele sammen giver en langsomhed i læsningen – og læsehastigheden betyder noget for hvad du læser.

*

Vi har fortsat en del forarbejde før lørdagens begivenhed [se facebook]. Det der nok kommer mest bag på mig er, hvor lang tid vi har måtte bruge på at forberede hvert eksemplar, således at det ikke tager mere end en time at samle værket. Og jeg håber også at denne læring får mig til at fokusere på mit eget værk ”det er os der ejer universet”, da det også er et væsentligt element at få det samlet i hånden, og egentlig kan gøres på kortere tid. Så hvad fa’n er det lige der holder mig tilbage…

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

Skriv et svar

