Birgitte Krogsbøll: Perfekt uorden

Som opfølgning på sidste års “dyr med næb ordnet efter antal vinger” på Fuglekøjen udkommer Birgitte Krogsbøll med nye tekster i opremsende stil på Kronstork. Samlingen har titlen ”Perfekt uorden” og er ikke som forrige ordnet i listeform. Det meste er prosa og jordnært. Og så er der et tvist, et glimt i øjet og i sin uorden står samlingen af dyr, ting, hændelser perfekt stimlet sammen. Det er noget af det mest hjertelige, jeg har læst i år, og selvom langt fra alt er så glædeligt, som første tekst jeg har tænkt mig at citere i sin helhed nedenfor, så vækker det genkendelse / genklang:

elsker ting, der er mange af, ophobninger bunker stakke stabler, hø for eksempel, eller kort, eller jord, eller bier; ikke hvis jeg skal holde på dem, naturligvis, ikke bier i hvert fald, men at se på, mange blomsterhoveder på én gang, for eksempel, latyrus som min mor laver hver sommer, eller morgenfruer eller når vi var i skoven da jeg var lille, og der var bukkar alle vegne, duftende og mange, ufatteligt mange, og når man kiggede op var bøgens blade helt utrolig grønne og mange, og når vi var i Sverige i det dejlige hus der hed Håboda, og de varme fyrrenåle i skovbunden var helt utrolig mange, og de sorte bær i højmosen, og spætterne og spurvene og frøerne og de mange timer, vi var glade, og de gange, vi trillede appelsiner ned ad en bakke i skoven og bar dem op igen, og de historier Far læste op fra Saxo, og de utrolig mange gange Mor sagde så spiser vi, og satte mad på bordet til os, så mange, så utrolig mange, det elsker jeg

Birgitte Krogsbøll: Perfekt uorden. Kronstork (2014)

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

Skriv et svar

