Teaser for Noa Kjærsgaard Hansens udgivelse på Weltscherz (14. note fra mit arbejdsbord)

Titlen på den kommende udgivelse på Weltscherz bliver “Jeg bliver hurtigt træt af at sidde her i hjørnet og føle ting forsvinde”. Forfatteren havde lagt ud med at jeg kunne vælge mellem tre titler (“du bærer rundt på et landskab”, “jeg siger at stilheden også er det der ikke er” og “ting man efterlader som spor”) , som jeg synes hver især havde sine fordele uden nogen af dem var lige i skabet. Titlen er afgørende i forhold til interesseskabelse, men betyder også ret meget i forhold til forventninger til læsningen og selve læsningen: altså hvad handler værket om?

Da Noa efterfølgende sendte mig et nyt forslag var jeg helt sikker. Den lange titel synes jeg falder godt i forlængelse af hans lange linjer i den knækkede prosa og har oneliner attituden, som også kan genfindes i f.eks. alt.lit og hos en række indie og postrock bands op gennem 00’erne, der også dyrkede det indadvendte [bare for at nævne et par stykker: 1, 2, 3].

Og måske er referencen til alt.lit ok, måske er den lidt ved siden af. Overfor Noa sammenlignede jeg i bedste mening det første udkast af manuskriptet med henholdsvis Julie Sten-Knudsens og Amalie Smiths værker. Den private sfære, det konkrete med det følsomme element, et nøgternt blik, en stilhed, enkelte greb om sproget.

Jeg har fulgt Noa siden 2011 [link til blog i 2011] og synes, at Noas skrift har ændret karakter undervejs. Hvilket for mig er vigtigt og derfor også naturligt, at dokumentere dette sted i et tidligt forfatterskab gennem denne fine udgivelse. Men det er i sidste ende forbeholdt andre at tegne linjer tilbage til denne udgivelse om et par år. Ligenu kan jeg kun opfatte det som et vidnesbyrd til og fra samtiden.

En eftermiddag havde vi siddet og talt om video-teasers og tænkte i retning af Vine. Jeg ved ikke om det er ærgerligt, at Instagram fik stoppet deres succes. På den ene side er Vine en interessant fortælleform, men på den anden side er der rigeligt med platforme. Her er hvad vi er endt ud med:

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

Skriv et svar

