Trappe Tusind: Nr 9

Jeg tror, at det er første gang jeg omtaler Trappe Tusind på min blog – en enkelt gang har jeg i en kommentar til et af mine indlæg henvist til nr 5. Og det er sådan ca det, til trods for at jeg altid skimmer bladet og læser et enkelt eller to bidrag.

Nr. 9 udkom i midten af september og Trappe Tusinds hjemmeside er endnu ikke opdateret. På et tidspunkt kan du dér læse nummeret som PDF, men indtil da er det til at finde i tryk i enkelte københavnske boghandlere.

En tredjedel af nummeret har jeg ikke læst. Den del er artikler om Dostojevskijs Kældermennesket, Kirkegaards Gjentagelsen og Brutalisme i arkitekturen (den tager jeg måske senere!). Og det vidner om tidsskriftets akademiske tilhørsforhold og jeg finder den formidling prisværdig.

I hvad jeg har læst, fandt jeg en smuk (sikkert intenderet) sammenhæng mellem Nina Kocks artikel om Tao Lin, Mira Gonzalez digte og Ursula Andkjærs bidrag i form af et langdigt/ essay. Forbindelsen mellem Tao Lin og Mira Gonzalez er mere åbenlys. Forholdet omkring “jeg” og “du” og særligt den gensidige repræsentation som forklares i Nina Kocks artikel forbereder én på læsningen af Gonzalez. Og Andkjær Olsens behandling af (blandt andet) patos og ironi sætter det (jeg og du) i et yderligere perspektiv. Og den efterfølgende artikel om H Press, med henvisningen til den flotte forside og bagsiden på nummeret, hænger som en krog (og agerer omslag) på de forrige artikler, f.eks. fordi samtalen blandt andet handler om chapbooks, et udgivelsesformat der er tæt knyttet til alt.lit og f.eks. Mira Gonzalez. Og jeg ser ligeledes at oversættelsen af Christian Krachts 1995 udgivelse ‘Faserland’, som et bevidst redaktionelt valg i forhold til alt.lit og emne / litterært interessefelt hos blandt andet de to Trappe Tusind redaktører Caspar Eric og Johannes Fogtmann.

Det forekommer mig en anelse konstrueret at Nina Kock skriver om Tao Lin og Cindy Sherman i samme artikel. Og det er med til at mudre hvad det egentlige sigte med artiklen er. Men jeg blev klogere og kunne ved læsningen fornemme, at det er længe siden jeg har gået på uni. Så cadeau for at bringe flere ting i spil og flette det sammen; der var ikke noget jeg følte grund til at skimme eller springe let og elegant henover.

Og så er det fedt, at Trappe Tusind introducerer den 21 årige alt.lit stjerne Mira Gonzalez. Digtene af Mira Gonzalez er ‘grimme’ i deres natur, men interessante, fordi de rummer spring mellem linjer og associationer, som vores tanker og hjerneaktivitet: Det banale i Gonzalez digte har den egenskab på mig, at de virker lidt kiksede eller måske upassende. I overskridelsen af intimsfæren (eller bare det private) bliver teksterne på den måde ‘ærlige’ eller skal i det mindste opfattes som ærlige. Men det er en helt anden snak. Redaktør Caspar Eric har givetvis en lang finger med i oversættelsen (det står ingen steder?). Og det skal blive spændende om der vil være mere i den dur i kommende numre med samme redaktion.

Trappe Tusind: Nr 9. Trappe Tusind (2013).

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

One thought on “Trappe Tusind: Nr 9”

  1. kære erik. først tak fordi du læser og skriver om det. det er både en vigtig og herlig del af at lave tidsskrift.

    mht. Mira Gonzalez så har du på flere måder ret, og jeg har en meget specifik finger med i oversættelserne. noten er på beklagelig vis smuttet ud af nummeret, hvor der ellers står at det selvfølgelig er mig der, med tilladelse fra forlaget og M. Gonzalez, har oversat digtene fra digtsamlingen der kom i januar 2013. måske er det banalt at skrive, men samtidig fik jeg lig lyst til at sige, at selvom det er mig der er ‘oversætteren’ af de tekster, så har jeg selvfølgelig fået hjælp af den øvrige og ret spændende redaktion, hvis jeg selv skal sige det. jeg siger det.

    jeg kan lide de linjer du har fundet i din læsning. jeg tænker at især kierkegaard-artiklen også meget vel kan bidrage til nogle af de ting du selv nævner.

    og nåja, det seneste nummer bliver altid lagt online, når det næste kommer.

    alt det bedste

    redaktør

    caspar eric christensen

Skriv et svar

