Danishcrush.dk – ny udgivelse fra Weltscherz

Simon Holm Pedersen står bag “FAUNA præsenterer DANISH CRUSH”. Udgivelsen er en blog, der udgives over de næste par måneder. Læs med her: danishcrush.dk

På bloggen møder vi Fauna, der er en ung shanghaisisk pige, der oversætter internetnyheder til dansk for at forbedre hendes danske sprog, mens hun studerer.

Jeg opfatter “Fauna” og hendes sprog, som en videreførelse af Simon Holm Pedersens tidligere værker. Både i forhold til teksterne “fotografier af smukke kinesiske kvinder henrettet i løbet af de sidste 30 år” – der findes i et udvalg på Slagtryk – såvel som “Jacquelyn Kotarac”, der udkom på Jorinde og Joringel tidligere på året.

Der kan givetvis drages paralleller til f.eks. Christian Hagens ‘White Girl’, men både metoden og sigtet er hos Simon Holm Pedersen et andet og stikker længere tilbage i tiden.

Da jeg først så tekstprøver på materialet (tilbage i januar tror jeg), synes jeg, at det påvirkede mig på en lidt ubehagelig måde med ganske få virkemidler. I forvejen kendte jeg til Simon eftersom han er trykt i Slagtryk med nogle interessante og særegne tekster og derfor forekom det mig naturligt at gå efter en udgivelse på Weltscherz.

Vi gik efter en præsentation af teksterne, der skulle understøtte en arkivarisk tilgang og overvejede en overgang en form for portfolio. Vi er dog endt med bloggen, som den fortløbende historie – og har så også knyttet en Twitterkonto til, som nok vil udvikle sig undervejs.

Det er mit håb, at I også vil finde det interessant at følge med.

Simon Holm Pedersen: FAUNA præsenterer DANISH CRUSH. Weltscherz (2013)

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

Skriv et svar

