Jørgen Leth: Jeg leger at jeg kan alting

Min mor lærer mig at sy sild
jeg lægger persille ind i den
og så syer jeg med en nål

Ovenstående er en tekst fra Jørgen Leths børnebog på Brøndum forlag fra 1991. Flere af de andre tekster kredser enten at lege en situation frem, at hvis man leger det, så er det virkeligt, eller om at øve sig. En på mange måder eksistentiel tilgang til livet. Tegningerne er dog ret mørke og der må derfor siges at være en hvis alvor forbundet med udgivelsen.

Teksten jeg citerer er Jørgen Leth, når han er bedst. En helt konkret hverdagssituation, at sild bliver syet sammen med persille i forbindelse med tilberedningen. Og denne situation er så samtidig billedligt ganske farverig. Jeg forestiller mig sildens delvist glinsende skind, grønne persilleduske mellem barnehænder og en sølvnål. Ser jeg en bordplade eller tallerken som baggrund? Ligemeget, mor våger over om jeg gør det rigtigt.

Der er tre bogstavrim og overvægt af i (og et par y’er) gennem den korte tekst og melodien slutter med et å. Her er i og y symboler på sting i fisken og å’et er som en knude på fisken – og digtet.

Jørgen Leth: Jeg leger jeg kan alting. Brøndum (1991)

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

Skriv et svar

