Ottende note fra mit arbejdsbord

Jeg er blevet interviewet til Information idag og taler lidt om det jeg kan tale om i evigheder: Slagtryk og Weltscherz. Læs med her: “Teknologien bringer litteraturen til næste niveau“, Information 06.04.2013

Jeg blev spurgt om hvordan litteraturen ser ud i fremtiden og valgte “bare” at tale om nutiden. Det er jo ikke vigtigt for mig, at litteraturen kommer i bogform. Og jeg tror de største bestsellerforfattere idag er gået over til filmen og skriver manuskripter her. Og sådan tror jeg, at forfattere spreder deres skrift og virke – det er ikke et enten-eller at udkomme i bogform: men et både-og til mange formater og udtryk.

Et par forklaringer til artiklen: Caspar Eric er den sponsorerede blogger; journalisten forsøgte at give mig et af sine nye visitkort, hvilket jeg så måske-ikke-så-pænt afviste; og så mangler afsnittet om Kronstork følgende bemærkning, som jeg ikke lige forstår er smuttet i korrekturen:

“Til gengæld for autoriteten får forlaget Kronstork omtale gennem Slagtryk”. Og den vekselvirkning gennem at vi begge opdyrker litteraturen fra to forskellige sider/ steder er med til at hæve og smitte af på hinanden: at Slagtryk og Kronstork er en mulighed og alternativ. [07.04. Det er rettet nu.]

Morten Remmers kommentar til sidst i artiklen er håbløs – 90erne har ringet og vil have ordet “multimedieproduktion” tilbage. Hans svar er ud fra en kommerciel vinkel og det lyder som om at han, hvis efterspørgslen er det, ville lægge underlægningsmusik til Camilla Läckberg. Men hvad kommer først – udbud eller efterspørgsel. Jeg arbejder med udbuddet og glæder mig til at se flere forfattere vise vejen. Selvfølgelig kan man fordybe sig i en digital udgivelse – hvordan vi agerer med vores redskaber er et spørgsmål om tilvænning og rutine. Jeg er sikker på at ypperstepræsterne advarede mod samme løsslupne læsning, da Gutenberg kom med bogen og folk i større grad selv lærte at læse.

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

3 meninger om “Ottende note fra mit arbejdsbord”

  1. Papir taler til følelserne. Det vi læser på en skærm huskes og glemmes igen. Det vi læser i en bog sanses i et samarbejde mellem hjerne og krop, teksten bliver en del af én selv og afføder en dybere og mere varig forståelse.Iflg. norsk forskning, se mere på Videnskab.dk: http://videnskab.dk/kultur-samfund/du-husker-mindre-og-laeser-darligere-pa-en-skaerm?utm_source=vores+nyhedsbrev&utm_campaign=3b901ace89-201303143_14_2013&utm_medium=email

    1. Det er et interessant input, fedt. Men er det erfaringen med bogen som medie, der gør, at deres indlevelse styrkes – eller bogens iboende kvaliteter? Jeg tvivler desværre på forskernes umiddelbare fortolkninger / forklaringer af hvorfor det forholder sig sådan.

      Kenneth Krabat har skrevet en længere kommentar til artiklen i Information [link], og i slutningen synes jeg, at han kommer frem med nogle fine pointer og anbefalinger i forhold til vores forhold til den “digitale skrift”:

      Det samme er ikke gældende endnu for den digitale skrift. Den leder stadig efter væsentligt indhold at smelte sammen med. Og det ER bestemt muligt, at den vil have en udviklende effekt på menneskene, når det sker – når fortællere og digtere tager (ansvar for) den ny kode på sig og hardwaren ikke længere er et begrænsende spørgsmål om skærmstørrelse, processorkraft, codecs, formatoverlevelse, adgang, ejerskab og meget andet. Men hjertet bør vi nok ikke forlade, men derimod forlade os på.

      En formodning, der stiller følgende krav til producenter, formidlere og modtagere:

      Til Skaberne
      – Sørg for at lave væsentligt indhold, der taler til mennesker.
      – Form og indhold er summen af alt medialt.
      – Prøv forestillingen om ‘væsentligt indhold’ af på modtagere.

      Til de nuværende mellemled, store og små
      – Vær opsøgende mæcener – med penge, plads, ekspertice; det behøver ikke være voldsomt
      – Bølgerne skal nok lægge sig.
      – Det handler ikke om markedsdominans og DRM, men om kærlighed til summen af indhold og form.

      Til Modtagerne
      – Stil krav til oplevelsen uden at sammenligne med papirbogen
      – Stil krav til papirbogen og husk, at dét også er dig selv
      – Stil krav til skaberne, og husk der ofte er mange skabere på en bog
      – Stil krav til hardwaren – skal næste års model virkelig være planlagt for tre år siden?

Skriv et svar

