Hvorfor er der ingen etablerede forfattere i Slagtryk?

Igår har Slagtryk publiceret tre tekster af Filip Granlie. Filip Granlie har udgivet “Fugle om digte” i 2011 på After Hand. Det sker, at forfattere med en eller flere udgivelser bag sig sender tekster til Slagtryk. I 2013 har vi publiceret Rasmus Varnich Blumensaat (Forlaget Nulpunkt), Cindy Linn Brown (Forlaget Spring), Cecilie Lolk Hjort (Forlaget Spring, Forlaget Nulpunkt), Marie Melchiorsen (Jorinde&Joringel), Carsten Müller Nielsen (Jorinde&Joringel) og Sternberg (Kronstork, Ø.K., m.fl.). Selvfinancierede udgivelser er ikke talt med.

Med det regnestykke har ca. en tredjedel af forfattere publiceret i Slagtryk i 2013 udgivet et værk. Det, jeg bryder mit hoved med er, hvorfor ingen forfattere udgivet på større forlag er publiceret? Og her tænker jeg f.eks. på forfattere, der gennem de seneste 20 år har udgivet på Borgen, Lindhardt og Ringhof og andre forlag, der har skåret ned i deres udgivelser af digte (og kortere prosatekster).

I første omgang skyldes de manglende bidrag, at Slagtryk stort set ikke har modtaget tekster fra den gruppe af forfattere. Og det er lidt svært at trykke bidrag som vi ikke modtager.
Redaktionen finder det problematisk direkte at spørge forfattere om ukendt materiale, da afvisningen derefter bliver sværere (men ikke umulig). Også selvom det lader til at være en fin strategi for Den Blå Port og Victor B Andersens Maskinfabrik.

Hvordan mon det kan være, at Slagtryk ikke modtager materiale fra forfattere, der har været udgivet på etablerede forlag?

Forfatterne kender ikke Slagtryk? [Det må vi gøre noget ved]
Forfatterne ønsker ikke at være publiceret i Slagtryk? [Hvorfor ikke?]
Forfatterne ønsker ikke at have deres tekster på nettet? [Seriøst?]
Andre muligheder? Lad mig høre her eller via email.

I 2011 er følgende forfattere publiceret i Slagtryk efter de har udgivet mindst et værk på et af de større forlag:
Lars Bukdahl, Mikkel Fossmo, Simon Grotrian, Peter Højrup, Torben Munksgaard, Peter-Clement Woetmann og Tore Ørnsbo.
Mia Degner og Julie Sten-Knudsen blev først udgivet efter publiceringen i Slagtryk (uagtet om deres manuskript allerede var antaget det pågældende tidspunkt).

I 2012 tæller jeg kun til to forfattere:
Olga Ravn og Mia Degner

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

11 meninger om “Hvorfor er der ingen etablerede forfattere i Slagtryk?”

  1. Et alternativ til at invitere dem kunne jo være at sende en rundspørge mere generelt om, hvor de foretrækker at blive publiceret, og om de aktivt fravælger onlinetidsskrifter. På den måde gør man opmærksom på Slagtryk uden direkte at have bedt om indsendelser – og vigtigere, får stillet sin nysgerrighed.

    Når det er sagt, synes jeg faktisk der har været mange etablerede forfattere i Slagtryk, med tanke på at det er et relativt nyt tidsskrift, og at jeres hovedfokus er den i forvejen smalle genre digte.

    1. Måske kan denne blogpost, der allerede er blevet delt et par gange på Facebook (tak!), tjene samme formål som en sådan rundspørge. Det håber jeg.

      Men er Slagtryk stadig nyt – hvornår er vi ikke længere det? Når der kommer et, der er nyere end os?

  2. Personligt kan jeg kun sige: jeg ville gerne have bidraget mere til Slagtryk, end jeg har gjort – og til Hvedekorn og, og, og … men for mig sker der altså bare tit det, at jeg går i gang med meget omfattende projekter (ikke nødvendigvis opgjort i sidetal, men omfattende i tids- og tankeforbrug), som så sluger det meste af min hjernekapacitet og ikke efterlader meget plads til at få skrevet de kortere, mere enkeltstående tekster, som passer ind i et tidsskriftsformat. Det er altså denne “værk-tanke”, som for mig godt kan spænde ben for de gode intentioner om at have tekster ude på andre platforme – jeg forestiller mig, at andre nok sidder med lignende gode viljer og tilsvarende monomane arbejdsform.

    1. Det er en legitim årsag til at undlade tidsskriftpubliceringen.

      Og det kan meget vel være, at har man først skrevet et værk, så er det værket man er efter. Og så skal der en henvendelse til – i stil med lejlighedsdigtningen – f.eks. som en henvendelse fra Politiken i sommer, hvor flere digtere skrev en tekst til avisen. Måske.

      1. Det var da en oplagt idé med flere temanumre, som det i november. Og så invitere – bredt naturligvis – men også gennem direkte henvendelse til mere “etablerede”. I skal jo efterfølgende selektere, og det vigtige her er jo (i mine øjne), at i fortsat forbeholder jer uindskrænket ret til at udvælge, og at holder fanen højt. Dvs ikke foretrækker tekster af et etableret navn fremfor tekster frembragt af “undergrunden”, men udvælger bidrag alene på baggrund af teksternes litterære kvalitet (hvad det så end er – men det er jo jeres redaktionelle afgørelse)
        Jeg tror temaidéen gør det nemmere at forholde sig til – og man kan sige at selve tematikken danner en slags “værkramme”, som kan være givtig for nogen.

  3. Kære Erik,

    Jeg tror især mediet/formatet, webudgivelsen, giver mange en følelse af ikke at være rigtigt udgivet. Det er vel det I kæmper mest mod: den romantiske længsel efter at stå med sit værk fysisk i hånden. Det sker ikke med Slagtryk, med mindre man løfter lidt op i sin computer. Jeg ved det, for jeg har selv den følelse, forstærket hver gang jeg har læst en bog, jeg føler har ændret lidt for mig. Jeg prøver dog at overbevise mig selv om, at det, når alt kommer til alt, er ordene der tæller, og ikke hverken mediet eller andet udenoms-lir, der betyder noget. (Jeg er ikke sikker på at du vil følge mig her, da der jo trods alt er en del “lir” i dine weltscherz-udgivelser, fb-outlook, tog-form, m.m.)

    Jeg var rimelig aktiv (og dog ganske anonym, tror jeg) på hedengangne digte.dk. Der havde jeg intet problem med web-formen. Der er selvfølgelig mange forskelle, men en vigtig er, at digte.dk vel ikke var som sådan udgivelser (de var “publiceringer” :-)), mens Slagtryk er en udgivelse – I samler dem hver måned som en pdf. Tænker også at I har prøvet at komme det i forkøbet ved at give folk en mulighed for at udskrive de månedlige bidrag og samle dem i et chartek. Jeg kunne forestille mig at det ikke har været den store succes, og tror da heller ikke det er vejen frem. Spørgsmålet er, om kampen ligger i at få webudgivelsen til at blive anset som lige så seriøs en udgivelsesform som den trykte, eller om man simpelthen skal gå helt uden om dette og på en eller anden måde udnytte at det netop er et andet medium, hvilket jeg synes du med weltscherz allerede gør ret kreativt. Måske ville første “kamp” løse sig automatisk så?

    Slagtryk – og generelt webudgivelsen – er, som Cecilie siger, et relativt nyt format. Jeg ved ikke om det derfor er for tidligt allerede at beklage dens ringe progression. Det er jo langt sværere at ændre alfarvej, end at lægge sig i forlængelse heraf.

    Venligst,
    Franz

    1. Kære Franz,

      tak for dit bud. Det er muligt, at du har en pointe, men lad mig prøve at stikke lidt til dit udlæg.

      I mine øjne er det ikke, at Slagtryk samler dem i en PDF eller nummerer udgivelserne ud fra måneder, at der er tale om udgivelser. At blive trykt i en avis/et dagblad, hvilket var mere almindeligt “i gamle dage” er også en publicering. Det at en redaktion har bedømt og udvalgt et bidrag og offentliggjort det er i mine øjne en udgivelse.

      Er det overhovedet vigtigt, at det er en udgivelse? Hvis tidsskriftet er en platform, der når ud til et publikum, gør tidsskriftet så ikke sit arbejde, mens digteren sit? Jeg ville også gerne plædere for mere performativ litteratur og mene, at offentliggørelsen er en manifestation af værket – hvorfor en platform i en eller anden grad er nødvendig.

      Jeg læser det som om du generelt mener, at netmediet har lidt at efterspørge i forhold til læsning. Fair. Men tror du også, at det er mere gældende for etablerede forfattere?

      1. Kære Erik,

        Jeg var måske lidt upræcis. Min publicering/udgivelse-distinktion var blot ment til at skelne mellem al slags DIY-udgivelse, og udgivelser som har været igennem en redaktion. Så ja, de er jo alle både publiceringer og udgivelser i den forstand, og ved egentlig ikke om der er nogen forskel. Som sagt, det var bare en let måde lige at gå til det på.

        Det næste er jeg lidt usikker på hvad du mener med, dit spørgsmål om om det er vigtigt at det er en udgivelse. Mener du, om man kalder det en udgivelse, eller hvorvidt det giver mening at sammenligne med trykte udgivelser? Det første er vel ligegyldigt, ligesom det er ligegyldigt om vi kalder det udgivelse eller publicering, hvis de dækker over det samme. Hvis det du skriver om Slagtryk som platform er formålet med Slagtryk, så er det selvfølgelig ikke vigtigt om det er en udgivelse: Slagtryk fungerer ud fra dets målsætninger. Det eneste problem vil vel så “bare” være at nå ud til et endnu større publikum, som måske delvist hænger sammen med at få udgivet etablerede forfattere. Man kunne da vende dit indlæg på hovedet og spørge: Vil Slagtryk gerne have flere kendte forfattere repræsenteret, og hvorfor?

        Ang. det sidste: Jeg mente vel blot, at netmediet for mange har den ulempe, at man ikke kommer til rent fysisk at sidde med sin udgivelse i hånden. Det kunne jeg godt forestille mig vil forstærkes hos en efter man er blevet udgivet. Ligesom jeg godt kunne forestille mig at folk sendte færre digte til Hvedekorn efter at være blevet udgivet i eget navn.

        Venligst,
        Franz

        1. Jeg gik lidt for langt – og afsporede måske debatten – da jeg sagde, at det var underordnet om det var en “udgivelse”. Det er det ikke i forhold til Slagtryk. Men det er det nok for mig personligt – og derfor er jeg også enig med dig i Slagtryk fungerer ud fra dets målsætninger.
          Det er ikke vigtigt, at Slagtryk har flere etablerede forfattere – det er teksterne i sig selv der afgør tidsskriftets kvalitet. Men der er en potentiel sammenhæng mellem 1) litterær kvalitet og etablerede forfattere og 2) tidsskriftets omdømme – også for de potentielt kommende bidragydere.
          Tak for dine uddybninger.

Skriv et svar

