Ny udgivelse: Thomas Boston, updates 2010-2012

Idag udkommer Thomas Boston på Weltscherz. Værket består af 64 facebookupdates og 11 billeder fra Thomas Boston fra perioden 2010-2012.

http://weltscherz.dk/thomasboston/

Gennem websites som Facebook, Twitter og Wikipedia producerer og konsumerer folk idag uanede mængder tekst. Når folk opdaterer deres status på Facebook, så sker der bevidste og ubevidst ‘litterære’ valg for at få sin status til at fremstå bedst mulig [korrekt, unik, sjov, etc]. Og læseren af disse updates danner sig efterhånden en narrativ omkring denne ven/ profil. Selvom alle ikke er klar over det, så bliver der konsumeret mere fiktion idag end for blot nogle få år siden.

Det er ikke min holdning, at vi alle er forfattere og at alle læser skønlitteratur hver dag. Thomas Bostons “updates 2010-2012″ er statusbeskeder på Facebook over en tre-årig periode. Det er de redaktionelle valg, der gør, at værket i sidste ende fremstår som en historie, der strækker og udvikler sig (f.eks. flytningen eller biologien for at nævne to af flere temaer). Og ‘hovedpersonen” går fra at være Thomas Boston til at være ‘en figur’ med særlige karaktertræk – ikke at forveksle med den sande historie eller de fulde karaktertræk.

Værkets design – Facebook – og muligheden for at kommentere med egen Facebook profil, såfremt du er logget ind, giver en interaktionsmulighed med værket. Hvad kommer det til at betyde for historien og den fremtidige læsning? Sker der en overskridelse af intimiteten, fordi læseren bliver en del af værket, fordi forfatterens oprindelige statusupdates er gjort til et værk?

Ovenstående er for egen regning. Thomas Boston har skrevet nogle statusupdates, som jeg har set mit snit til at udgive, fordi jeg mener, at de er vigtige – nu og for eftertiden – som litteratur.

Thomas Boston: Updates 2010-2012. Weltscherz 2013.

Reklamer

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

6 meninger om “Ny udgivelse: Thomas Boston, updates 2010-2012”

  1. Rent teknisk spørgsmål: Når man kommenterer på en opdatering i værket, bliver den kommentar så også postet på Thomas Bostons egen væg, under den oprindelige statusopdatering, eller er opdateringerne i værket kopier, som kun (rent digitalt talt) refererer til sig selv?

    1. Den bliver ikke postet til Thomas Bostons egen væg. Når du kommenterer, har du mulighed for, at der på din Facebook kommer en henvisning til den pågældende update.

        1. “slå op på Facebook” er et afkrydsningsfelt under boksen, hvor du skriver en kommentar. Så det vil jeg mene allerede er muligt.

  2. Læsenoter til/ nedslag i T. Bostons ”UPDATES 2010-2012”
    af Sixten Elia (ikke på FB)

    12.04.10: Aggressiv (fuck) IKEAeksistentialisme, samfundskritik; (må tjekke Boston for yderligere møbler på lager).
    03.05.10: ”Så en stensøjle i et årelangt styrt”: genial sætning. Jævnfører egne noter/udkast vedr. ”bevægelige statuer”, Rodin på amfetamin m.m.
    21.05.10: Ihukommer Rimbauds opbrud med lillebyen. Konnotationer: alskens litteratur om og i metropoler, specielt Paris og Berlin 1890-19nogenogfyrre. Listen lang, lang, lang.
    26.12.10: ”Vi skal være nogens nummer 1. Eller nummer 50. Det er da også flot”: middelmådigheden kommenteret; danerisk ”det handler jo bare om at være med”. Martin Hall som fyrtårn og inspiration, en antipode til det (selv-)underkuende segment, åndssløseriets modsvar.
    03.01.11: En poetik (?); matematikkens metafysik
    10.02.11: Fra bodegaen to husnumre længere henne, brøles der med på ”Himmelhunden” … jeg forsøger at genlæse G. Trakl til denne baggrundsgrød af menneskedyriske ytringer. Svært.
    11.05.11: Erindrer min første absint: trapper overalt, der alle, på én og samme tid, inviterede op og ned; klokken blev ved med at stå; fór senere vild i en container på havnen; pladespillerens fløjlspick-up.
    21.05.11: Dommedag i dag. Døden opererer ikke med statistik om middellevealder; vi bliver alle sammen kørt over om lidt. Nu. Og nu.
    23.06.11: (superb tekst). Hår som symbol, som kraft, som statement, som seksuelt energifelt. Personligt kronrager jeg mig dagligt, stål mod isse, nærmere kraniet.
    17.07.11: Eliot tog fejl: ikke april, men oktober er den grusomste måned. Og oktober kan sagtens starte i juli. Det kroniske efterår.
    28.07.11: (note i personlig lommekalender): ”Tyskland. Tjek vilkår/mulighed for dobbelt statsborgerskab; på sigt: tysk pas. Hamburg?”.
    23.08.11: Vi brummer ergo er vi; som sten.
    01.10.11: Vil hugge en finger af, for at læse en hel bog i det drive og i det moldauske dur/mol set-up, datoens up-date opbyder.
    28.11.11: At kunne læse bøger uden strømtilførsel, vil for de kommende tre generationer være science fiction; for fjerde ditto og fremefter: sandsynligvis en nødvendighed. (PS: pas på hestene, deres hår er fine strenge + de trækker vognene fulde af læderindbundne bind så fint…).
    17.01.12: Da jeg begyndte at lytte til Joy Division: gik jeg dagligt med make-up (indsæt her note vedr tæsk i provinsby) + sort jakkesæt + sort frakke + skamferede + fik øjnene op for fabriksbygninger og nedlagte slagterier + + absint + guldøl + støj + SKRIFT
    28.01.12: Afbrændinger af egne journaler. Up-date d.d. fra T. B.: litteratur, ej trivia; det hæver sig op, op, OP!
    19.04.12: To fingre, for at have skrevet dette…
    25.04.12: Frimærker, stempler, håndskrevne breve, konvolutter med røde laksegl.
    12.07.12: De to sidste sætninger… mein Gott!
    11.11.12: Netop! Rusen i nu´et koblet historik; tåget klarsyn; minder på flasker til fremtiden…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s