Blog: Fuck Yeah Menswear

My wife sleeping next to me
looking straight photoshopped
– fra teksten “My lifestyle is fucking ridiculous”.

De store hvide Helvetica-lignende bogstaver over filmen af en nydelig ung mand, der ser seriøs og ubekymret ud på samme tid. Ordene over filmen i samme boldgade (flarf) som f.eks. Steve Roggenbuck og andre, der bruger tekst, der findes på internettet (ja, reference til Roggenbuck skyldes mest, at jeg smider et indlæg op om ham i morgen eller overmorgen).

Men tilbage til Fuck Yeah Menswear, der nu som så mange andre er gået den gængse vej fra blog til bog – den kan findes her på Amazon. I de tre år jeg har fulgt dem, er der nærmest ikke kommet blogposts siden slut 2011. Men lad mig knyttet et par ord til noget, der måske er forbi og opstår igen andetsteds. For mig minder FYMW mig på en måde om digte på grund af de mange, korte linjer, med punchlines og en stærk måde at anvende sprog (tonering, intention, referencer). Er det en genre for sig? Måske, det ved jeg ikke. Men det er for mig ganske interessant at se, at den tekst der produceres dag efter dag på internettet af snart hvem som helst, kan antage en litterær form, bevæge sig i et grænseland.

FYMW er ironiske, stilede og overlegne. Ikke nødvendigvis et sympatisk træk. Men det er effektivt. De anvender den litterære form til at udtrykke sig, til at skaffe sig en magtposition i forhold til sin læser, at definere læseren som læser (af poesi?). Og hvis jeg oplever mig selv som læser, så er de jo forfattere?

Og de er gode til det. De forstår modeverdens jargon og slang og anvender hipsterkulturens distance, så jeg i starten var i tvivl om hvorvidt det var seriøst.

Fuck Yeah Menswear: http://fuckyeahmenswear.tumblr.com/

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

Skriv et svar

