Claus Handberg Christensen: du var usynlig / det var godt / du var der

Jeg har lige læst Claus Handberg Christensens seneste digtsamling “du var usynlig / det var godt / du var der”. Sprogligt er den ikke poesiens frontløber, men jeg købte den for nyligt efter at have hørt ham læse op til FÆL festival. Det kan godt være det er føle føle poesi og det stort set kun handler om du og jeg og hvad de har og gør, og lidt sex, og lidt forventninger, et par overvejelser, men altså konstant med relationen som reference.
Til gengæld så læste han op med en henvendelse fra en voksen mand. Digtsamlingen indeholder eksempler på den bløde mand, digtene er ømme, en stor blottelse, inderlighed, ikke et knæfald for du, ikke en fortabelse, men et menneske, der stiller sig foran verden. Uddybende anmeldelser kan læses i Information og Politiken.

Her er et digt fra samlingen, som jeg på mange måder kan lide.
 

ved ikke om jeg er enig med dig
faktisk kan jeg bedst li
håndryggen

den bærer tiden
på en helt anden måde
end vi forstår

håndfladen
altid fortravlet i skygge
tumler med æbler

det er ikke bare en historie
der findes dyr
som vokser op inde i ens ryg

jeg sov da du skrev til mig
til gengæld har jeg sikkert drømt om dig
på samme tid

og vågnede nærmest i dig
jeg er nødt til at høre om du kom
elskede

om den lånte hånd var dygtig
åh det håber jeg
jeg gør mit bedste

 
 
Claus Handberg Christensen: du var usynlig / det var godt / du var der. Space Poetry (2012)

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

Skriv et svar

