Siwa på Louisiana Literature

Randi Pontoppidan og Morten Søndergaard har været i Siwa og har tidligere optrådt i Literaturhaus i København med et resultat af det ophold. I weekenden var det muligt at opleve dem to gange på Louisiana Literature og deres beats, brudstykker af lyd fra Siwa, ord og sang berigede mig endnu engang. Ved arrangementet blev et hæfte på 48 sider uddelt til interesserede. Der er lidt dokumentation fra deres ophold i form af billeder og tekst. På en af de første sider er der et par linjer af noget der ligner en samtale. Der står:

Vi er søer af vand endog i ørkenen.

Hvilket jeg synes er et rigtig fint billede af levendegøre. At kroppen består af så og så meget vand og mennesket derfor kan betragtes som en sø. Selv i en ørken. Morten Søndergaard er en god, stille fortæller. Han fortæller:

… jeg taler gennem Salah, det er altid en forunderlig oplevelse at tale med nogen gennem en tolk, som at tale gennem et blødt spejl.

Blødt spejl? Det er fint, det kan jeg godt lide. Og jeg kan godt lide det poetisk, romantiske, når Morten Søndergaard skriver:

Alt er støvet i Siwa, skriver jeg i stævet på en kasse med bøger. Støv er tidens måde at græde på.

En kopi af publikationen kan findes på Danish Egyptian Dialogue Institutes hjemmeside: http://dedi.org.eg/announcement/art-and-dialogue-from-siwah-at-louisiana-literature-2012/

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

Skriv et svar

