Litteraturen og den nye økonomi

For et par dage siden uddelte Slagtryk honorar for anden gang. Og det er egentlig ikke fordi jeg vil gøre det til en stor begivenhed, men jeg vil alligevel bruge det som afsæt for at tale om Slagtryks økonomiske grundlag.

Som udgangspunkt er det et mål for Slagtryk på at være tilgængelig for læsere. Jeg taler ikke om indholdets karakter, men om adgangen til indholdet. En af aktiviteterne er at publicere via en digital platform, et andet middel er at gøre tidsskriftet gratis tilgængeligt.
Det kan måske virker underligt for en forretningsdrivende at give sine varer og tjenesteydelser gratis væk. Men jeg er langt fra den første. Chris Anderson skriver i sin bestseller “Free” om hvordan firmaer kan tjene mere ved at forære varer væk end ved at sælge dem. Og på internettet taler man f.eks. om strategier inden for Premium, Freemium og Free.

Wikipedia er et eksempel på et website, der drives ved hjælp af donationer fra brugere og firmaer. Sitet er blandt de fem mest besøgte i verden og deres behov for midler ligger omkring 22 mio dollars om året. Det er ikke fordi Wikipedia og Slagtryk helt kan sammenlignes.
Men hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre at drive et lille niche websites med et par tusind besøgende om måneden efter samme model? Vi har nogle faste udgifter til hosting, webfonts og lignende. Håndører. Vi har haft nogle udgifter til design. Og brugt lidt kroner til annoncering og vi vil søge tidsskriftsstøtte dette første år for at få hjælp til at understøtte strategien og etablere os.

Og så er regnestykket ellers rimelig simpelt. 100 personer donerer 100 kroner, og så er vores udgifter til at betale forfatterne dækket ind. Og er donationerne større, så kunne vi honorere med en større pengesum eller uddele til flere. Realismen i ovenstående regnestykke diskuterer jeg gerne.

Men hvad tænker du. Hvis du læser et tidsskrift med jævne mellemrum, ville du så være villig til at betale 30 kroner om året? 100? 200?

Bemærk: Jeg taler på egne vegne – og du kan donere til Slagtryk via Paypal her: http://www.slagtryk.dk/honorar/

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

3 meninger om “Litteraturen og den nye økonomi”

  1. Jeg tænker generelt at jeg vil være villig til at betale 100kr for at læse tidsskriftet. det har ikke noget at gøre med hvad jeg synes ‘det er værd’, men mere ift. hvornår der stadig er tale om et ‘symbolsk beløb’.

    men generelt synes jeg en af de rigtig fine ting som Slagtryk formår er at gå udenom den ‘etablerede’ (kultur)industri. det er noget de er rigtig gode til i USA bl.a. hos 2nd Avenue og Muumuu House (som jeg klart vil anbefale). det der adskiller de to nævnte ‘tidsskrifter’ ift. Slagtryk er som jeg ser det, deres anseelse/udbredelse (Muumuu House udgiver også enkelte bøger) og så det at Slagtryk yder det omtale honorar.

    Jeg har selv modtaget honoraret her for andet kvartal, og selvom at jeg synes at det er ‘en god ide’ og at honoraret rent faktisk bidrager til mere ‘digter-tid’, så vil jeg alligevel i denne kontekst bare nævne at det symbolske overstiger det økonomiske aspekt.

    derfor: kunne man forestille sig at Slagtryk anvendte de penge der måtte være, til at ‘åbne det litterære miljø’, ved at investere mere i at få poesien ud til de folket. jeg tænker her evt. på en art hidtil uset oplæsningsevent + fest + ‘indsæt begreb’ – som så netop kunne give anledning til at ‘folk fra gaden’ kunne donere til udgifterne ved at få Slagtryk ‘til at køre rundt’.
    Dette kunne i første omgang evt. muliggøres ved at begrænse honoraret (jeg vil ønske at jeg havde kunne komme med dette forslag for en måned siden).

    det meget fine og tiltrængte ved Slagtryk er ikke kun en beundringsværdig ambition på litteraturens vegne og en ambition om større mangfoldighed, men for mig, især også at det er tilgængeligt og gratis.

    jeg vil lige nævne i forlængelse af at jeg nævner Muumuu House, at de f.eks. når man køber deres bøger, kan betale ‘lidt ekstra’ eller simpelthen købe nogle upublicerede noter eller andet godt – kunne man forestille sig at man ved en evt. betaling for Slagtryk i denne sammenhæng kunne modtage f.eks. et givent nummer af Slagtryk hvor forskellige biddragydere har skrevet/tegnet noter eller andet på digtene.

    det var lige et par hurtige tanker

    venligst Caspar Eric

    1. Hej Caspar Eric

      tak for at komme med dit input. Hurtigt, som langsomt, har min interesse!

      Det er interessant, at du nævner at det symbolske overstiger det økonomiske aspekt af honoraret. Jeg har hørt andre sige, at beløbet er for stort set i forhold til andre honorarer for skriftlige arbejder. Er det?

      Jeg er glad for at høre, at det betyder mere digtertid: Uanset om det skyldes den symbolske eller økonomiske opbakning. Jeg tvivler nemlig på, at 10.000 kroner årligt vil betyder særligt meget, hvis det blev anvendt i en bredere kontekst, f.eks. et oplæsningsarrangement . For er der ikke rigeligt af den slags? Og fester ? Jeg mener helt sikkert, at det er vigtigt at fejre succeser, men er det hvad kunstens penge skal gå til?

      Det er ikke fordi jeg vil lukke ned for ideen. Det er interessant at se hvordan vi kan tilføje “mer-værdi” til Slagtryk, som folk ville være interesseret i at støtte økonomisk op omkring. Upublicerede noter, bonus tekster, etc. Men det ville betyde, at vi gav køb på tilgængeligheden for alle. Omvendt kunne vi måske overføre det til “samlemappen” som kan erhverves. Måske kunne den kombineres med “artefakter” og herefter lade den koste et minimumsbeløb + hvad læseren er villig til at give.

      Dog vil jeg altid være opmærksom på hvad den type tiltag giver af ekstra arbejde for redaktionen. Vi ønsker ikke at drukne i administration, men derimod læse og udgive digte og kortprosa. Administrationen og arbejdsgangen er måske et emne jeg kan berøre i et blogindlæg om en måneds tid eller sådan.

      Tak for henvisningen til de to tidsskrifter. Dem vil jeg tjekke ud snarest.

      Med venlig hilsen
      Erik

  2. jeg tænkte at jeg lige ville droppe et svarsvar, så nogen måske ser det og så den ikke ‘går død’.

    jeg kan godt lide dine overvejelser omkring hvad kunstens penge skal gå til. men jeg tror at jeg tænkte på sådan et pop-up-shop-lignende koncept. altså kunstens penge skal vel gå til kunst, men også til at udbrede kunst. jeg kunne savne at man også ‘åbnede det litterære miljø’ ved at gøre opmærksom på sig selv steder som ikke har en ‘naturlig’ interesse for Slagtryk. kunne man forestille sig en tourné på gymnasier evt. rundt om i dk – og så efterfølgende et arrangement i de enkelte gymnasiers nærmiljø?

    mht. honoraret har jeg aldrig modtaget noget før. jeg synes beløbet er ‘sympatisk’, jeg synes at hvis det får mig til at tænke på noget så er det ikke at Tranströmer (endelig) har fået anerkendelse og ‘boxen’ men snarere at det er bogbranchens aflønning af unge forfattere der virker forholdsmæssigt lav. jeg har ikke lyst til at trække det her i en økonomisk retning.

    jeg synes det der med artefakter + samlemappe er en god og original ide som i burde arbejde med, som ‘forfatter’ ville jeg i hvert fald gladeligt bidrage til Slagtryk også ad den vej. jeg forstår dine tanker omkring administration. jeg ved ikke hvor meget det vil kræve hvis nogle af forfatterne bidrog aktivt og frivilligt, når man først havde etableret et system.

    jeg kommer til at tænke på Tao Lin (grundlægger af MuuMuu House og forfatter) der har en hel hær nærmest på twitter/facebook + andre steder der hedder TaoLinterns og som sørger for at ‘hype’ ham helt vildt. kunne man forestille sig at Slagtryk udnyttede de omtale-potentialer der er ‘derude/herinde’ helt overdrevent og overeksponerende, hvilket jeg synes ville være et sympatisk træk og ikke nødvendigvis som et statement til samtiden, men simpelthen for at udbrede kendskabet til Slagtryk (= flere bidragydere + flere donationer, mere kunst)

Skriv et svar

