Copenhagen International Poetry Festival 2011

I forbindelse med Københavns Internationale Poesi Festival er jeg blevet indbudt til at læse op. Og for mit vedkommende sker det så hele fire gange fra torsdag den 28. til lørdag den 30. april.

Torsdag aften læser jeg op klokken 22:00 under temaet “Family relations”. Jeg gad godt være i familie med Michael Laudrup og Hans-Jørgen Nielsen, men føler mig ikke særlig tæt med Morrissey. Det er vist mit foreløbige skelet til den oplæsning. De andre oplæsere er Christel Wiinblad, Theresa Salomonsen og Gerður Kristný.

Fredag læser jeg op to gange. Først klokken 20:00 akkompagneret Teleskop. Det er et band fra Rostock, som jeg ikke har nogen ideer om hvad kan og vil. Det er en interessant genre at læse op til musik, improviseret. Umiddelbart tænker jeg, at mine systemdigte vil gøre sig bedst. Dy Plambeck, Raul Campoy og Frank Klötgen læser ligeledes op.

Og senere fredag aften er jeg en del af Festival Café sammen med Frank Klötgen. Det minder nok lidt om de cafe aftener, som afholdes hver torsdag i Literaturhaus Cafe. Det har jeg deltaget i én gang før, hvor det er en kombination af oplæsning og samtale. Umiddelbart tænker jeg at tage fat i kollektivskriften, som jeg har oplevet i Koordinat og med Konstantskrift.

Lørdag læser jeg op ved Søren Kirkegaards grav. Udendørsoplæsning er for mig en svær genre, så med mindre man brænder for at høre Per Aage Brandt, Frank Klötgen og Fadhil Al-Azzawi, så synes jeg du skal komme og støtte op en af de andre tre gange. Det vil jeg sætte pris på.
De oplæsninger jeg deltager i, med undtagelse af denne sidste, sker i Literaturhaus på Møllegade i København.

Arrangørerne bag festivalen har i omtalen i programmet ikke sparet på krudtet. (Hej præstationsangst!):

There exists an eternal motivation within the Danish poet Erik Scherz Andersen for encouraging innovation in Danish poetry. His editorial as well as his poetic work is a perpetual experiment, an exploration of language and its limitations. In several of his poems he investigates the curious phenomenon of space and spatiality within language.
This investigation is not only in relation to the written word, but also in relation to the human body and mind. It is therefore a pleasure to welcome Erik Scherz Andersen to this year’s poetry festival where he will let the words flow – and blur the limits of language.

Link til festival: http://literaturhaus.dk/About-the-festival.57.aspx. Her finder du også programmet som PDF

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

Skriv et svar

