En retning i din retning

Så sidder jeg igen alene med sproget
foran mig den hvide terror
og teen der trækker
den fattige aroma ud
af mine breve
er der et
jeg holder mest af,

Du sendte det for mange år siden
uden grund, troede jeg.

Nu lider jeg et knæk
som linjen her,
læs mine læber
smag spyttet fra tungens strandbanke
under solens strålende metafor,

Det er i dit smil, jeg finder mig selv
tilrette
det er teen, der trækker ud
ikke dig, ikke mig.

Den sorte te
og den røde læbestift
på dine læber,
og igår hans

Jeg må tage mig sammen
tænke på noget andet
end første person, anden person
vi er 6 milliarder mennesker i verden
hvis jeg ikke tæller kineserne med,

Du samler hænderne i et timeglas
for at få hold om dagene,
alt går gennem dig
dine spinkle fingre.

Jeg fortæller dig
at du dufter
af vanille, det
minder mig om at holde døden
i munden,

Helt stille som ænder
der fryser fast til søen
sovende,

Ænderne er på alles læber, jeg
holder vejret, takker for lån

og trækker jern ud af spyt
som salt lægger sig
i sø af usagte ord
jeg er tilbage i sproget; som
katten om den varme død, som
musen alene i verden.

Jeg er her, om jeg så skal dræbe

Det er en misforståelse at tale,
sproget vil fortsat eksisterer
når du vælger en anden vej ud,

Jeg er den sidste mand
der ikke siger noget,

Du står stille, men
vi står ved siden af dig og kigger
og forlader derfor aldrig
det sted, hvor du har lagt dig

Jeg drikker te med familien

der er ingen garvesyre i te,
bitterhed kommer af noget andet
jeg tidligere har smagt på
de sure skridt
ind i dagen og verden, nej
ikke idag, verden,
idag tager det ene sekund det andet
som var der ikke noget større i vente,
det skulle da lige være døden,

Jeg forsøger mig med tegnsprog
dropper synkronisering i tid
og lader nævnerne kæmpe,

Du sidder med hænderne
foldet i skødet
rejs dig før de fryser fast
som ænder i søen,

Med tommelen langs blindskriften
jeg siger dig:
der er spyt i kødet
som løn i arbejde,
det hænger sammen, men
blander sig kun i termer
jeg ikke kan se.

Jeg har pantsat min arbejdskraft
i kontrakten indgår
jeg ikke,

Der er for mange mennesker der taler,
jeg er klar til at opgive min tekst
for dig
lade din krop være
mit sprog din
sjæl den grammatik
jeg retter mig ud efter,

Jeg sidder her med
sproget i mine
hænder for munden.

Du er ikke min kvinde,
jeg kender dig alt for godt
til at vide det er sandt,
dine ord
er ikke hvad de har været
det er som om du gemmer dig
bag et træ,

du får det hele til at forsvinde,
det er dit sprog
der lægger sig i mine hænder,

Jeg placerer min håndflade
på din kind og skriver
historie
det er latterligt,

Du kender mig
som det spøgelse
der finder dig i drømmene
og sætter hastigheden op.

Teblade bliver liggende
i det friske vand,

Dine hænder ligger på bordet
som ænderne fryser fast i søen
mens de sover, mens du
endnu ikke er vågnet,

Stemmebåndet er den indre
filmstrimmel,
men hvad betyder det,
hvad betyder det at
dit navn står skrevet her,

Det har altid været dit

lige siden du fandt sproget
i din hule hånd
har du flaget
holdt hovedet højt og
munden på vid gab med
en cigaret mellem tænderne
og en finger i min retning
i alle retninger
hvis du selv skal sige det,

Du har skåret hjørner
for at vise mere af verden,
men en tunnel er stadig en tunnel
og mit hjerte er stadig dit,

Og det er altid dér
mine læber står stille
og jeg glider væk fra den hvide terror.

Jeg ser mennesker stavet helt forkert,
er kneppet begsort bag øjnene
og hallucinationerne er det eneste,
der holder mig fra ensomheden,

Jeg skriver for at lytte
til min egenstemme,
at være et
spejl i et spejl
en retning
i alle dine retninger.

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

Skriv et svar

