København

i København trækkes skyer
af en traktor i Jylland

og fra bunden af maven
har en traktor snor
om dine lunger

ensomme nummer et

kast dine hænder i vejret
som balloner, lad dem forsvinde
i skyer

mælk dine hænder
som yver hænger over mark
og thelandskab

varme hænder under oktoberdyne
er rødder, der krydser landegrænser

aftenrødme og lungebetændelse

blodsbrødre i støvregn
mærk hove i himlen

over København trækkes dine lunger
som en traktor balloner i Jylland

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

3 meninger om “København”

      1. Et hurtigt svar er (dybere læsning følger, hvis jeg får tid), at ting tit vinder ved at blive set i en kontekst. Jeg husker at Torben Munksgaard omtrent samtidig publicerede teksten Traktor, traktor – der, hvis jeg ikke husker helt forkert – anvendte flere af de samme ord, som du bruger i København – ‘traktor’ .. ‘ballon’ .. ‘Jylland’ …

        Så hæfter jeg mig også ved ordet ‘blodsbrødre’. Der har måske – sandsynligvis – været flere end to med i udfordringen. ‘Ensomme nummer et’ giver også mening i den kontekst – og set i forhold til dit digt ‘Det gælder om at vinde’.

        blodsbrødre i støvregn
        mærk hove i himlen

        – er et stærkt billede. Næsten overvældende.

        Digtet har masser af stof til undersøgelse. Jeg kunne godt få lang tid til at gå med det. Hvis jeg havde den. 🙂

Skriv et svar

