Skriveproces, 7. september

I dag havde vi endnu en skrivedag. Det er sjovt som jeg (synes, jeg) træder ud af min egen stemme og afprøver nye grænser i denne nye, gamle konstellation.
Efter to teksters tid satte jeg rammen med to ”korstemmer”, som nok droppes igen. Men de fungerede som et stillads jeg byggede en monolog op omkring. Flere gange undervejs undlod jeg at skrive sætningerne ud i prosa. Derimod slugte jeg flere ord og lod de nye sammenhænge udvikle sig. For så igen at undlade ord, som til dels havde til formål at lade handlingen styrte, og dels tvinge et friere sprog frem. I den færdige tekst er det nok ikke så tydeligt, men her følger den udgave, som jeg nok nok vil forsøge at bygge videre på:



* * *

jeg vil ikke lyset der kaster væggene
ned i sengen til mig og hele festens affald
jeg tiggede om fuglens føde, hvis jeg holdt
hænderne ud, kunne jeg holde miljøsvinet
i stalden, kontrakten underskrevet

det er ikke skyerne der brækker sig
en finger i flodens hals, naturens mavesyre
over jorden, dine afgrøder,
afguderne afbilledet på indersiden
af din kind, her er vinden

det er ikke bladene der ligger i vandet
det er vandet der ligger stille
som øllet uden brus, det skummede over
i går, igen i går, hvornår lærer jeg det
jeg holder af, jeg holder fast

det er ikke isen der smelter
det er mig der ligger stille med dynerne
så tunge fra himlen, hvordan skal jeg rejse mig
jeg er en skulptur i tøvejr, tragisk tragisk
jeg kan ikke huske det.



* * *
Flere nye indlæg ligger på http://solskinshistorier.blogspot.com/

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

2 meninger om “Skriveproces, 7. september”

  1. Der er dælme også meget at arbejde videre med og på. Sikke nogle virkeligt skarpe ingredienser at kunne bruge, når man skal skabe en lækker ret. Jeg glæder mig til at “smage” engang.

    (ja det er nogle meget konkret-sanselige stemninger ordene vækker hos mig, derfor denne temlig flade – men for mit vedkommende meget rammende – metafor for oplevelsen af din råtekst)

Skriv et svar

