Alderdrøm

Landskabet former sig
alt efter hvor
jeg bevæger mig hen.

På Island er de ligeglade
med kønnet,
barnet navngives som fortjent.

Eftertimernes sidste kald;
jeg lytter til egetræet,
der går tidligere i seng.

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

4 meninger om “Alderdrøm”

  1. Island får mig altid vækket. Øen lever som en saga i min vulkanske undergrund. Den lever åbenbart også et sted i dig som spejlingen af en bevægelse. Ind i hvad? En uoverstigelig stenørken i den tågede udkant af sindets kammer eller måske den spredte bebyggelses afstande indgraveret bag blikket? …

    Jeg synes netop ikke, at de er ligeglade med kønnet. Det må være noget, du har drømt.

    … og mørket der stiger til vinter omkring os og egen, der sover og vågner i ro med tiden. Det er meget godt. Jeg mærker egetræets tidsspand, dets styrke fra langsom vækst; alderens tålmod. Og stenøers navlestrenge.

  2. Yes & Thumbs up. Naturdigtene tilbage! Særlig 1 og 3 strofe er jeg vild med uden for meget fortolker holger. Frækt forslag: Landskabet former mig / alt efter hvor / jeg bevæger mig hen . Det tror jeg ihvertfald.det gør. Jeg har aldrig været der men som poetist har man huller den Islandsk længsel kan hyle igennem. Anbefaler iøvrigt Sigur Rós Heima, man forstår næsten kombinationen af diskret lakrids og hvinende sød chokolade. Forwarder det lige til en islænding.

Skriv et svar

