Tag sæden fra drengene…

Tag sæden fra drengene – og giv den til pigerne
Tag ulden fra fåret – og giv det til nudisterne
Tag ulden op af lommen – og giv det til de hjemløse
Tag hånden fuld af muld – og læg den under din pude
Tag sæden fra drengene – og giv den til pigerne
Tag sæben fra de hvide – og lad dem svede lidt
Tag nullerne fra et’tallet – og giv det il bundlinjen
Tag Jer ikke af gråspurvene, de – “skal i den sorte gryde”
Tag sæden fra drengene – og giv den til pigerne
Lad bananerne blive på træerne – og træerne blive i skoven
Tag våbnene fra de militante – og sæt dem på græs
Tag knivene fra slagterne – og fang selv din føde
Tag sæden fra drengene – og giv den til pigerne
Tag luftkastellet fra danskeren – og giv det til afrikaneren
Tag arbejdspladsen fra danskeren – og giv det til polakken
Tag skovlen i begge hænder – og kald spaden for en spade
Tag sæden fra drengene – og giv den til pigerne
Tag underskriften fra præsidenten – og giv den til digteren
Tag stemmen fra den døve – og giv den til den tungeste
Tag prikken fra i’et – og lad den afslutte samtalen
Tag sæden fra drengene – og giv den til pigerne
Tag mælken fra mødrene – og giv den til kalvene
Tag vandet fra hanerne – og giv det til floderne
Tag tyngdekraften fra Isak – “and let there be love”
Tag sæden fra drengene – og giv den til pigerne
Tag hænderne i vejret – og træk vejret dybt
Tag kirken fra de troende – og giv det til englene
Tag klejnerne fra de rige – og giv dem til nisserne
Tag sæden fra drengene – og giv den til pigerne
Skil bukkene fra fårene – og giv dem til ulvene

* * *

Jeg kan lide pengene sorte som fåret i flokken

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

4 thoughts on “Tag sæden fra drengene…”

  1. ja da! men jeg sidder alligevel og ønsker noget andet, noget mere af det ulogiske indover for at få større spændstighed mellem billede 1 og billede 2: tag ….fra… – og giv den til….
    lidt a la det ‘panda’ digtet kan og frembringer… fx tag mælken fra mødrene og giv den til floden / tag sæden fra drengene og giv den til træerne / tag stemmen fra den døve og giv den til samtalen / tag prikken over i’et og giv det til englene / tag tyngdekraften fra Isak og giv det til digteren…

    1. Selvom jeg langt fra vil kalde min skrift ulogisk, så tror jeg godt jeg ved hvad du mener. Men synes du virkelig ikke der er rigeligt med spændstighed mellem “Tag sæden fra drengene og giv den til pigerne”? I mine øjne bør du læse teksten for hvad den er og ikke hvad jeg ellers står for. Det er ikke altid, at ideen fra pandaen kan overføres, så det bliver “magisk”.

  2. jeg er enig i at man ikke kan overføre den gode idé fra et digt til et andet…jeg var farvet af ‘panda’ i min læsning af ‘tag sæden fra drengene’.

    Med spændstighed mener jeg at de to billeder ‘taler mod hinanden’ – i en mere nuanceret spændvidde. Giver det mening eller?
    sagt på en anden måde: “ja dét er jo helt klart en sort løber i et spil skak, men hvad slags sort er den?” eller bliver det for kringlet?

    Jo klart! det er spændstigst at læse: tag sæden fra drengene og giv den til pigerne.
    Drenge og piger er neutrale substantiver, i mine øjne – og mange vil mene at det er ord man bruger til at beskrive dem der endnu ikke er fyldt 12. eller er det 11 år nu? 🙂

    tag sæden fra drengene og giv den til korpigerne, spænder af på en anden måde.

    Jeg synes ikke mit første bud på at føje mere ‘spændstighed’ til teksten virker helt efter hensigten. Men tak for sparringen hér, møshø!

    1. Jeg er helt med og jeg sætter pris på dine tanker. Måske er teksten så langt bagved og derved for mig lidt urørlig, hvorfor jeg har flere parader oppe end normalt.

Skriv et svar

