Den sagte ild på visne gråspurve

konstant være i bevægelse
mellem to kroppe
to hænder
at blive overrakt
til en andens varetægt
i det sekund hvor en hånd giver slip
og en anden tager fat
som biens befrielse
fra rosens tunge
kødfyldte blade
idet lyset rammer kronen
og alt folder sig ud
pengesedlen
om bien lukkes
et syltetøjsglas
fremover støder den kroppen
mod ingenting
i det sekund
hvor en krop giver slip
og en anden tager fat
dér findes friheden
og i friheden findes
en forvandling
i den andens hånd
vil Karen Blixen
blive foldet sammen igen
bien dør ikke i glasset
men vil opfylde et andet formål
den bliver en glasbi
der kan splintres i tusind stykker
i det sekund
hvor en hånd giver slip
og en anden tager fat
i de gråspurve
der engang sad på pengesedlerne
nu er de visne og kan rives itu
overgangen mellem to hænder
blev ikke fuldført
og den frihed der eksisterer
i bevægelsen
fra en hånd til en anden
frøs fast
en glasbi
der blev tabt
fordi der ikke var nogen til at tage imod
på den anden side
er græsset grønnere
hænderne rødere
pengene sortere
i det sekund
hvor en hånd giver slip
og en anden tager fat
mister du dit tilhørsforhold
dit udgangspunkt
bliver en lænke om din ankel
så længe der ikke er nogen destination
et mål
din frihed kan blive din død
angsten er blot en påmindelse om
at du lever



* * *

Download mp3: Erik Scherz Andersen: den sagte ild på visne gråspurve (3 MB)

Reklamer

Udgivet af

Scherz

Født 1978. Bor i København V, Danmark.

4 meninger om “Den sagte ild på visne gråspurve”

  1. Nu er jeg jo en gammel hejre, med ører lige så trætte som en soldats på hundevagt i Lejre – og nok derfor… jeg kan s’gu ikke finde ud af at skrue nok op for dét dersens lydfil-noget, men dét af indspilningen, det trods alt lykkedes mig at opfange, syntes jeg var temmelig suverænt.

    Angående det der looping (som der er ret så meget af these days, kan jeg forstå) – jeg synes ind imellem, at det virker mere som effekt for ‘det fede’s skyld end som noget andet, men her… her virker det pissegodt, fordi det er med til at skubbe lytteren videre fra linje til linje, fastholde tempoet og bevægelsen, forstærke budskabet om netop bevægelsen som forudsætning for (kapitalismens/menneskets) udvikling/grokraft, og samtidig sætter det lidt (måske fordi jeg ikke er så ung og nede med det nye, but anyway) et stress-niveau, der kommer til at virke som forstærkning/understregning af den angst, der også berøres i teksten… På så helt suveræn vis virker det hele vævet grundigt sammen; ord og lyd, i en selvrefererende spiral, angstinducerende, selvforstærkende hele vejen rundt – og igen, det er bare pissegodt!

    Så er jeg også vild med det übervelfungerende sensuelle i:
    “fra rosens tunge
    kødfyldte blade
    idet lyset rammer kronen
    og alt folder sig ud”

    – ikke mindst dobbeltordet ‘tunge’.

    Fedt, fedt, fedt! (bare jeg dog kunne finde ud af at skrue op).

    P.S. også værdsat at du lige lægger noget baggrund ud efterfølgende, fedt at få chancen for at føje til oplevelsen; få lavet de koblinger, som man måske ikke selv fangede first time around 🙂

  2. Jeg tabes ret hurtigt i denne, på trods af at jeg også har læst baggrunden for digtet, efterfølgende, og læst digtet igen og igen (og igen). Jeg er stadig ikke med. Jeg opgav lydfilen af meget irrationelle grunde – kanske jeg bør give den en chance til…

    Umiddelbart tænker jeg, det har noget at gøre med at jeg i læsningen danner konkrete billede af en bi, der slippes fri, der fanges i et syltetøjsglas, der støder kroppen mod intet (!) og billedet af rosen som er ekstremt stærkt og kroppen der er i konstant bevægelse mellem to hænder og billedet af en krop giver slip og en anden tager over eller hvor hånden giver slip og en anden tager over – men så bliver koplingen til pengesedlerne med Karen Blixen og gråspurvene på, alligevel vildt mærkelige / aparte / og usammenhængende. Jeg tror ikke jeg kan komme det nærmere end det her, pt.

    1. Tak for din kommentar!

      “Tag sæden…” såvel som “Den sagte ild…” er fra ALL BLACK DOLLAR DOLLARS (hvorfor jeg også har kategoriseret dem sådan). Der kommer et par flere brudstykker de næste par dage. ABDD er et flerstemmigt stykke opført af koordinat for et par år siden.
      Det er urimeligt fra min side at forvente, at du kan komme meget tættere på, da det er et brudstykke. Teksten er dog skrevet som den står og blev opført i nogenlunde den dur.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s